A Balaton Fejlesztési Tanács után a Balatoni Szövetség is hátramenetbe kapcsolt a nagy sebességű, elektromos meghajtású jetskik balatoni használata ellen indult harcban – derült ki a régió önkormányzatait tömörítő szervezet Fonyódon tartott szerdai ülésén.
Tavaly augusztusban, majd később még többször olvashattak a Balatontippen is arról, hogy egy vállalkozás 55 kilométeres sebességgel száguldozó, több mint négy méter hosszú, üresen is 375 kilogramm súlyú elektromos jetskiket akar a Balatonra telepíteni. A lépést különösen veszélyessé teszi, hogy általános sebességkorlátozás hiányában akár azon, a partoktól 500 illetve ezer méterre terjedő vízfelületen is maximális sebességgel száguldozhatnak, ahol egyébként a jogszabályok szerint szabadon lehet úszni, fürödni, fürdő eszközt használni. A szabályok egyedül a hivatalosan kijelölt strandok bójákkal lehatárolt területén zárja ki az ilyen, kisgéphajóként vizsgáztatott eszközök használatát.
A Balaton Fejlesztési Tanács október eleji ülésén bízta meg a közbiztonsági tanácsadó testületét, hogy az érintett szervezetekkel egyeztetve dolgozzon ki megoldási javaslatot. A több hónapon át, több szervezet megkérdezésével zajlott előkészítés után a testület februári ülésén dr. Bóka István előterjesztése alapján úgy foglaltak állást, hogy a “hosszútávú következményeket is figyelembe vevő társadalmi-, politikai döntés szükséges, amelynek ismeretében lehet a továbbiakban a felvetett probléma biztonsági és szabályozási kérdéseit elemezni. A felvetett félelmek egyelőre semmiféle tapasztalattal, vagy gyakorlattal sem támaszthatóak alá. Ez ügyben tehát a célok kitűzése, pontosítása nélkül a jogszabályokhoz történő hozzányúlás be nem látható következményekkel járhat.”
Hogy mennyire megalapozatlan feltételezésekről van szó, és milyen döntési lehetőségek lettek volna a testület előtt, ahhoz elég elolvasni a balatoni vízirendészet vezetőjének az ülésre készített javaslatát, aminek a jetskire vonatkozó részeit itt foglaltuk össze.
A BFT-hez hasonlóan a Balatoni Szövetség is nagy elánnal indult az ügyben. A szövetség novemberi ülésén Balassa Balázs elnök a Nők a Balatonért Egyesület kezdeményezéséhez csatlakozva jelentette be, hogy kikéri a tagok álláspontját a kérdésről.
A téma április 3-án került a BSZ közgyűlése elé Fonyódon. Az írásos előterjesztés leszögezi, a “Balatoni Szövetség polgármesterei tisztában vannak azzal, hogy elengedhetetlen a turisztikai szolgáltatások színesítése, de az csak a hagyományaink, az értékeink megőrzése mellett történhet! A családbarát, biztonságos szolgáltatások számtalan lehetőséget kínálnak a kulturált kikapcsolódásra. A Balaton egy biztonságos vízfelület, melynek biztonságát továbbra is fenn kell tartani.”
Az elnök által felkért szakértő, Deák István okleveles hajóskapitány az ilyen eszközök szabályozására egyik lehetőségnek a teljes tiltást tartja. “Amennyiben nem a teljes tiltás mellett történik állásfoglalás), javaslom …
– a Balatonon motoros vízi sporteszköz (kivéve a belsőégésű motorral üzemelőt) csak az illetékes hajózási hatóság által engedélyezett, vízi közlekedés irányítására szolgáló jelzésekkel körülhatárolt zárt vízi sportpályán, nappal (napkeltétől napnyugtáig) közlekedhet; a kijelölt pálya és a part között motoros vízi sporteszköz kizárólag a vízi sportpálya részeként üzemeltetett, vízi közlekedés irányítására szolgáló jelzésekkel határolt csatornában közlekedhet legfeljebb 5 km/h sebességgel; korlátozott látási viszonyok esetén a pályán és a csatornában úszólétesítmény nem közlekedhet.” – fogalmaz a szakember, aki a vízirendőrség vezetőjéhez hasonlóan motoros vízi sporteszköznek tekinti az elektromos jetskit – függetlenül attól, hogy a 4 méter plusz 2 centis húzással kisgéphajóként vizsgáztatták le.
A fonyódi ülésen hozzászóló polgármesterek egy része az elektromos jetskik teljes tiltása mellett érvelt, de néhányan voltak olyanok is, akik a megfelelő helyen kialakított zárt pályás használatot el tudnánk fogadni a szakértői javaslat szerint. De csak azt. Olyan nem volt, aki szabadjára engedné ezeket a járműveket illetve használóikat a Balatonon.
Az egyértelműen legalább keményen korlátozó álláspontok ellenére végül ilyen határozat nem született. A tagok elfogadták az elnök javaslatát arról, hogy kérdőívvel újra kérdezzék meg magukat.
•
A Balaton Fejlesztési Tanács, majd most a Balatoni Szövetség által kihagyott döntéssel szabad maradt az út ahhoz, hogy a gyártás, vásárlás ütemében egyre több elektromos jetski jelenjen meg a Balatonon az idei szezontól. Az elektrojet “sikere” egyben lökést adhat más, hasonló eszközöknek, illetve azok hivatalos elfogadásának. Egy új Balaton van kialakulóban a vízen is.
Győrffy Árpád
Ha érdekesnek találta, egy lájkkal vagy megosztással ajánlja másnak is!
Iratkozzon fel a Balatontipp.hu heti hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről! (Adatvédelmi szabályzatunkat itt olvashatja)
A bürokrácia megint gyözött, újabb kérdöiv, újabb szezon, megint kérdöiv, megint szezon… Ha betiltják a jetskiket késöbb az sem jó, mert a befektetöknek nagy veszteségük lehet egy késöbbi betiltás esetén. Sürgösen teljes betiltás az egész Balaton területére a legjobb megoldás, különben még halált okozó baleset is történhet. Gondoljunk csak rá, hogy mi történik az utainkon majdnem naponta.
Nem hiszem, hogy egy ilyen döntéshez elég a verbális meggyőzés! Eddig mindenki józan, tisztességes vezetőnek látszott, már ami ebben az ügyben hallatott véleményüket illeti. Az ejetski eddig sem hiányzott a vízről, most meg korlát és kantár nélkül szabadítják a Balcsira! Ilyen nem létezik ingyen!
Egy újjab drága játékszer az elittnek, ahol persze semmi sem számit !!! Gondolom szintén v.mi sógor-koma-jó barát fogja üzemeltetni öket, és hát ellenörizni is , ja hát és Párttagoknak nem kell vezetöi engedély !!!!
A Balatonon nincs keresnivalója jetskinek, pláne ekkora sebességgel.
Inkább a kajakozást és társait kéne szabadabban engedni, sőt támogatni.
Nevetséges például, hogy nem evezhetek akármerre a Balatonon, miközben a tengeren (sőt óceánon) igen.
A teljes tiltást tartom egyedül elfogadhatónak. Környezetromboló és életveszélyes. Aki játszani akar vele, az menjen a tengerre.