Zátonyokkal és megválaszolatlan kérdésekkel indul a kormány nyaralóhajózási programja

A Budapesten is bemutatott Nicols Estivale Octo típusú nyaralóhajó valahol egy angliai csatornán Fotó: www.nicols-boatsales.co.uk

Az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos a budapesti Utazás Kiállításon mutatta be annak a nyaralóhajó flottának az első darabját, amilyenből egy 2017-es kormányhatározat alapján húsz fog járni a Tiszán és a kapcsolódó vizeken – tudósított az MTI. Az ügy több kérdést is felvet a közpénzek kezelésével, az észszerű tervezéssel, a hajózás szabályozásával, illetve a szabályok betartásával kapcsolatban.

 

A tudósítás szerint Révész Máriusz többek között elmondta, hogy a közbeszerzésen nyertes francia Nicols cég a közbeszerzési eljárás eredményeként a listaárnál olcsóbban és magasabb felszereltséggel szállítja a húsz járművet.

 

A 8+2 személyes Estivale Nicols Octo 13,5 méter hosszú 3,8 méter széles, egy dízel 50 CV motor hajtja – a nyilatkozatok szerint papír nélkül vezethető. A 8+2 fős hajó bérlése egy napra szezontól függően 12-18 ezer forint/fő, írják a magyar program honlapján. A hajóra vetített 96-144 ezer  (vagy 120-180 ezer) forintos napi díjat várhatóan kevesebb utassal is fizetni kell. Persze talán majd lesznek kisebb hajók is – Fotó: www.nicols-boatsales.co.uk

 

Az Estivale Nicols Octo szerkezeti rajza – Jól látható a két első kabin, a két fürdőszoba, a két másik hálókabin a kormányállás alatt.  További két személy fér el a konyhaként is szolgáló szalonban – Forrás: www.nicols-boatsales.co.uk

Mint Révész Máriusz elmondta, hogy az idén is jövőre is összesen tíz-tíz hajót szállít le a Nicols cég. Az első tízzel idén már kísérleti jelleggel el is indítják nyaralóhajózási programot a Tiszán és a kapcsolódó vizeken.
A kormánybiztos beszámolt arról is, hogy a nyaralóhajózási programban szereplő 11 kikötőfejlesztésre kiírt tenderre beadott ajánlatokat érvénytelennek nyilvánították, mert azok közül a legolcsóbb is 30-40 százalékkal meghaladta a tervezett 1,6 milliárd forintos keretet. A Mahart szakemberei és különböző tervezők véleménye alapján az a döntés született, hogy a kikötőfejlesztési feladatot 5 kisebb egységre bontják, hogy az előirányzott költségvetésen belül megvalósuljon a beruházás – tette hozzá Révész Máriusz a tudósítás szerint. Mint elmondta, az idén kísérleti jelleggel tíz hajóval elindul a nyaralóhajózás a Tisza-tó, Felső-Tisza vidéken, amely a térség településeinek új turisztikai lehetőséget is jelent. A kikötőfejlesztés csúszása miatt pedig ideiglenes megoldásokat biztosítanak – tette hozzá.

 

A tervezett nyaralóhajózási övezet – Forrás: nyaralohajozas.hu

A hajókat szállító francia cég biztosítja azt is, hogy a magyar nyaralóhajózási útvonalak bekerüljenek a 14 európai országot tartalmazó Nicols katalógusba, így a magyar turisztikai lehetőségek iránt jelentős külföldi érdeklődés várható – mondta a kormánybiztos.
A nyaralóhajózási programot a kormány 2017 decemberében indította, 2020-ig 4,6 milliárd forintos kerettel számol, amelyből a Mahart húsz nyaralóhajót vásárol és húsz kikötőt épít. Baráth Gergely, a nyaralóhajózási program vezetője korábban elmondta: a hajók beszerzése optimista számítások szerint 7-8 éven belül megtérül – írják a tudósításban.

Ahogy több lap is megírta, és a program honlapján is olvasható, a nyaralóhajó hajóvezetői engedély nélkül vezethető. A programot bonyolító Mahart szerint a hajók bérbevételének feltétele csak egy betanítás lesz.

Az ügy több kérdést is felvet. Az első, talán legfontosabb, hogy a fenébe dönthetett úgy valaki, és hogyan fogadhatta el azt az aktív kormánybiztos, hogy dízel hajtású hajókat vegyenek egy ilyen programhoz.
Az utóbbi években sorra állítják le a dízel hajtású járművek gyártását, miközben az elektromos hajtás nem csak az autóknál, hanem a vízijárműveknél és elfogadottá, megbízhatóan használhatóvá vált. És most pont egy ilyen természetközeli turisztikai attrakciónál jut valaki arra, hogy a közösből kivett jelentős pénzt dízelekre költi a természetjáráshoz?!

 

Bármennyire is korszerű, ma már nem igazán illik a dízel ebbe környezetbe – Tisza-tó – Fotó: Győrffy Árpád

 

Álmos bakcsó – vakvarjú – a Tisza-tó egyik nádasánál – Fotó: Győrffy Árpád

 

Horgászok alkonyatkor Tiszafüred előtt – Fotó: Győrffy Árpád

Érthetetlen az is, hogy egy ilyen nagy, és talán hosszú távra szóló fejlesztésnél hogyan lehetett külföldi szállítót választani, amikor az egyik cél a hazai hajóépítés megerősítése volt. Ráadásul több itthoni cég már ma is jó színvonalon dolgozik ezen a területen. Tudom, a versenysemlegesség… De az lenne a legkisebb trükközés ebben az országban, ha kicsit a hazai ipar mellé állnánk, vagy legalább nem nyomnánk le egy ilyen ügyben.

A fent is olvasható megnyilatkozások szerint előbb lesznek meg a hajók, mint a megfelelő minőségű és számú kikötők. Ennek ellenére mégis be akarják indítani a szolgáltatást már az idén. Ahogy Révész Máriusz fogalmazott az MTI szerint: “A kikötőfejlesztés csúszása miatt pedig ideiglenes megoldásokat biztosítanak”Miért a gombhoz varrják a kabátot?!

Kikötési lehetőség persze most is van, csak kevés, és igazán nem arra készült, hogy egy a hajózásban teljesen gyakorlatlan személy biztonságosan és kényelmesen naponta leparkoljon többször más-más helyen egy ekkora járművel. A kevés és nem megfelelő kikötő miatt kevesebb lesz az élmény, több lesz a konfliktus, s ez egy új attrakció indításánál nem igazán segíti a hosszútávú sikert.

 

A tiszafüredi kikötő néhány évvel ezelőtt – nem igazán arra készült, hogy tapasztalatlan turisták által vezetett hatalmas hajókkal beparkoljanak – Fotó: Győrffy Árpád

Az ügy hajózás szabályozási kérdéseket is felvet. Ahogy fent olvasható, a program szervezői szerint a nyaralóhajó hajóvezetői engedély nélkül vezethető. Ez nem is lenne meglepő, ha a Lajtán túlra nézünk, hisz Nyugat-Európában ma is ez a gyakorlat. Nálunk azonban az általános rendelkezések szerint a 7 méternél hosszabb, géppel hajtott vízijárműveket csak megfelelő vizsgával lehet vezetni. A most bemutatott jármű 13,5 méter hosszú és egy ennek megfelelő méretű dízelmotor hatja, így szabályosan nem lehet vizsga nélkül vezetni.

 

Néhány évvel ezelőtt még tele volt a Tisza-tó ilyen úszó bungikkal. Ezek még a korábbi 6,5 méteres hosszúsági korlátozásba is belefértek. Négy ággyal 12 ezer forint volt az egy napi áruk – Fotó: Győrffy Árpád

 

A francia csatornákon nem kell jogsi a nagyobb lakóhajókhoz sem – Fotó: Győrffy Árpád

Ha a nyilatkozatokkal ellentétben a hazai hajózási szabályok szerint járnak el, és mégis jogsit kérnek a használathoz, akkor bukják a lehetséges vendégkör jelentős részét.

Persze azt is megtehetik, hogy egy “Lex Nicols-sal” felülírják az eddigi szabályokat, és duplájára emelik az engedély nélkül vezethető járművek hosszát. Ha ezt megtennék, óriási változásokat hozna a Balatonnál. Különösen a bérelhető hajóknak nőne hatalmasra a potenciális felhasználói tábora. Kérdés persze, hogy ezt mennyire lehetne olyan biztonságos keretek között megtartani, ahol sem a hajók, sem az utasok, sem a tó más használói nincsenek indokolatlan veszélynek kitéve.

És természetesen van egy harmadik megoldás is, ezeknél a hajóknál egyszerűen eltekintenek a jogszabály betartásától. Ami persze újabb kérdéseket vet fel, de a hazai gyakorlatban nem lenne meglepő.

Győrffy Árpád

A Mahart reagálása az írásra: Ismét a tiszai nyaralóhajózás beindításáról – a Balatonra is hatással lehet a szabályok változása

Kapcsolódó írásunk 2018. április 1-éről

Elektromos hajóval a Várkert Bazárból a badacsonyi Kisfaludy-kilátóba!

Ha érdekesnek találta, egy lájkkal, vagy megosztással ajánlja másnak is!

 

Iratkozzon fel a Balatontipp.hu heti hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről! (Adatvédelmi szabályzatunkat itt olvashatja)

Hasznos lehet!

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

Cookie szabályzat Őszintén szólva én sem vagyok szerelmes a Cookie-ba, mert nem szeretem, ha olyan dolgokat alkalmaznak velünk kapcsolatban, amivel nem vagyunk teljesen tisztába. De egyszerűen nem tudunk mit tenni ellene, ha működtetni akarjuk az oldalunkat, mert az általunk használt szoftverek, segítő alkalmazások erre épülnek. Néhány Cookie az egyes szolgáltatások működéséhez nélkülözhetetlen, vannak, amelyek információt, statisztikát gyűjtenek a weboldal használatáról, adatokat elemeznek, hogy segítsenek számunkra, vagy az oldalunk működését segítő, biztosító partnereink számára megérteni, az emberek hogyan használják az online szolgáltatásokat, hogy fejleszthessük azokat. A Cookie-k közül egyesek átmenetileg működnek, és a böngésző bezárása után eltűnnek, de tartósak is megtalálhatók köztük, amelyek a számítógépeden tárolódnak. Ha látogatása során Ön mellőzi a Cookie-k használatát, tudnia kell, hogy a oldal nem fog az elvártaknak megfelelően működni. Ha a számítógépén már megtalálható Cookie-k közül szeretne törölni, kattintson a böngészőben található "Súgó" menüpontra és kövesse a böngésző szolgáltatójának utasításait! Még többet megtudhat a Cookie-król, azok törléséről és irányításáról a www.aboutcookies.org weboldalon!

Bezár