Rendkívül riasztó állapotok fogadták pünkösdkor a Balaton körül biciklizőket az útvonal egy-egy szakaszán. Kaszálatlan fű, tovább mélyült gödrök, kipúposodó aszfaltdarabok, balesetveszélyes hidak mérgezték az egyébként kellemes túrázások hangulatát több helyen is.
A leromlott állapotú, gondozatlan részek közül több az eddigi önkormányzati fenntartás helyett mostantól állami kezelésben van. Legalábbis jogilag, mert olvasóink jelzései és saját tapasztalataink azt mutatják, hogy egyes szakaszokat az idén még senki sem kezelte a szó közvetlen értelmében.
Januárban írtunk arról, hogy egy kormányrendelet szerint az ország fontosabb kerékpárútjainak lakott területen kívüli szakaszain a fenntartási, fejlesztési és a fejlesztéssel összefüggő üzemeltetési feladatok a Magyar Közút Nonprofit Zrt-hez kerültek. Az érintett önkormányzatok az átadást tényét meg is erősítették, de maguk is úgy látják, hogy ott eddig munkára még nem került sor. Több településen ezért most is maguk kaszálták le az út melletti területet, hogy szégyenbe ne maradjanak a biciklisek és más vendégek előtt. Vannak olyan települések, ahol erre a munkára az idén már nem terveztek pénzt. Nem is jutna, és egyébként sem az ő dolguk már – mondták. Így aztán meg sem lepődhetünk azon, hogy több helyen riasztó állapotok fogadták a bicikliseket.
Olvasóink biztatására és persze saját felháborodásunk miatt is a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-hez fordultunk kérdéseinkkel.
Mikor kezdik a kaszálást, hány alkalommal tervezik, rendelkeznek-e az ehhez a munkához szükséges dolgozói háttérrel, eszközökkel?
A korábbról itt maradt problémák kapcsán megkérdeztük azt is, mikor kezdik el a néhol életveszélyes hidak felújítását, mikor és hol várható a rossz minőségű, balesetveszélyes burkolat javítása, rendelkeznek-e a fenti munkákhoz szükséges forrásokkal.
Végül választ kértünk arra, vállalják-e a felelősséget azért, ha a kerékpárút állapota miatt negatív kép alakul ki a balatoni régióról, balatoni turisztikai lehetőségekről a vendégekben, kerékpárosokban?
A kérdéseinkre néhány órán belül válasz is érkezett Pécsi Norbert Sándor kommunikációs osztályvezetőtől. Az írást eredetiben közöljük, hogy mindenki eldönthesse, mire kaptunk, mire nem egyértelmű feleletet.
Társaságunk idén tavasztól kezdődően országosan mintegy 1000 kilométernyi lakott területen kívüli kerékpárút üzemeltetését veszi át az év folyamán. Az önkormányzatoktól fokozatosan vesszük át üzemeltetésre az egyes szakaszokat, az eddig átvett szakaszokat tartalmazó térképet mellékelve küldjük. Veszprém megyében a szakaszok átvételének többsége az elmúlt hónapban történt meg.
A kezelésünkbe átkerülő kerékpárutakat korábban a helyi önkormányzatok építtették és tartották karban, az állapotfelmérésüket az átvétellel párhuzamosan végezzük el és ez alapján határozunk a szükséges beavatkozásokról, javítási munkákról. Az üzemeltetési, fenntartási feladatok racionális, gazdaságossági elvek alapján oszlanak meg társaságunk egyes szervezeti egységei között.
A területenként igen szétszórt, tagolt kerékpáros úthálózat szükségessé tette a feladatok célgépeinek és kezelői személyzetének centralizálását, így egyes mérnökségek a megyéjükön kívül is végeznek kerékpárút kezelést (társaságunk 19 megyei igazgatósága összesen 93 mérnökség munkáját irányítja).
Mint minden más tevékenységi területünkön, a kerékpárutak üzemeltetése kapcsán is ütemezetten, a rendelkezésünkre biztosított források erejéig végezhetjük el a jogszabályi előírások szerinti gyakoriságú beavatkozási munkákat. A kerékpárutak esetében az Országos Közutak Kezelési Szabályzata szerinti V-VI. közútkezelési szolgáltatási osztály szerint kell ellátni ezen feladatokat, ennek megfelelően a kaszálást koronaélen belül (két padka közötti terület) legalább évi 2 alkalommal, koronaélen kívül legalább évente egyszer kell elvégezni.
Országosan a kerékpárutak javítására 1 milliárd forint forrást használhatunk fel központi költségvetési forrásból. A nagyobb volumenű javítási munkák az év második felében indulhatnak el országszerte, a kaszálási munkákat is folyamatosan végezzük, a turisztikai szempontból kiemelt területek és forgalmasabb kerékpáros útvonalak természetesen elsőbbséget élveznek majd.
A társaságunk kezelésébe kerülő kerékpárúti hidak felmérése már megtörtént. Soron kívül intézkedünk azon hidak karbantartásáról, amelyeket szakembereink balesetveszélyesnek ítéltek meg. Mindent megteszünk annak érdekében, hogy a leromlott állapotú, javításra és felújításra szoruló kerékpárutak esetében is a rendelkezésünkre biztosított források felhasználásával mihamarabb orvosolni tudjuk a kialakult hibákat – írta Pécsi Norbert Sándor.
Számomra a levélből az derül ki, hogy a közútkezelőnek úgy kellett ez a feladat, ahogy púp a hátára, és felkészülve is csak annyira volt. Hogy mennyire tud megfelelni az elvárásoknak, az majd csak hosszabb távon derül ki. Annyi mindenesetre biztos, hogy az időzítés rendkívül rossz volt, hisz a leginkább kaszálást és útjavítást igénylő időszakban még az átadással, felméréssel voltak, vannak elfoglalva. Azt is nyugodtan kimondhatjuk, hogy a “V-VI. közútkezelési szolgáltatási osztály” előírásait nem emberre és bicikliútra szabták. Az évi 2, pontosabban 1 kaszálás – a koronaélen kívül – csak a feladat kipipálására elég. A paloznaki és az alsóörsi önkormányzat az idén már legalább négyszer kaszáltatott a közútkezelő helyett, de még senki sem tiltakozott, hogy túlzásba vitték volna.
Bárhogy is történt a kezelési feladat átadása, semmi sem indokolhatja, hogy egyes helyeken fejmagasságig érő gazban biciklizzünk. S ha már minden héten újabb és újabb tízmilliárdok Balatonra fordításáról tesznek bejelentést, néhány százezer forintot költhetnének a valódi feladatokra is. Vállalkozó lenne bőven, aki akár néhány napon belül megkezdhetné a legsürgetőbb munkák elvégzését.
Kép és szöveg Győrffy Árpád
Iratkozzon fel a Balatontipp.hu heti hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről!
A térkép pontos.
A hétvégén voltunk a Balaton északi partján.
Badacsonytördemic és Keszthely között, a Veszprém megyei szakaszon semmi nyoma a kaszálásnak a bringaúton (a 71 -es mintaszerűen van kaszálva), de amint átér a bringaút Zala megyébe, egy pillanat alatt megváltozik minden. Ott valahogy mégis le tudják kaszálni a bringaút menti sávot is.
A fotón is szereplő lezárt híd mellett pedig a bringás felkényszerül a 71-es padkájára. Ott nemhogy terelőkorlát, bójázás, vagy bármilyen fizikai elválasztás lenne, ami elválasztja a bringást a főút forgalmától, de még sebességkorlátozás sincs előírva a főúton.
Dögöljön csak meg a hülye biciklis, minek akar a Balaton körül bringázni.
Pedig józan ésszel végiggondolva egy 30-as vagy 40-es tábla igencsak nem ártana, hiszen ott sokan kisgyerekekkel bringáznak.
Szvsz. az illetékeseket bringára kéne kötelezni Veszprém megyében a szolgálati autójuk helyett, hátha akkor nagyobb rend lenne ott is.