Néhány éven belül a tavalyi forgalom mintegy tízszeresét, a korábbi csúcs megduplázását szeretnék elérni a sármelléki Hévíz-Balaton Airporton, amihez jelentős fejlesztésekbe kezdenének rövidesen – derült ki egy a napokban tartott tájékoztatón.
A tavaly mintegy 20 ezer utast fogadó reptérrel kapcsolatos fejlesztési tervekről Papp Gábor hévízi polgármester tartott sajtótájékoztatót. Mint bevezetőjében elmondta, a repteret 2012 óta üzemeltető Hévíz-Balaton Airport Kft. száz százalékban a hévízi önkormányzat tulajdonában van. A reptér mintegy 400 hektárnyi területe – beleértve a kerítésen kívüli egykori szovjet laktanya területét is – a zalavári és a sármelléki önkormányzaté. A Hévíz-Balaton Airport Kft. a két önkormányzattól bérli a repüléshez szükséges részt. Ugyancsak bérletként használják azokat a repülőtéri eszközöket, amik a korábbi felszámolás során Széles Gábor cégéhez kerültek.
Mivel a repülőtér a jelenlegi kis személy-, illetve teherforgalom miatt nem képes kitermelni a működéshez szükséges forrásokat, a hévízi önkormányzat évente 50 millió forinttal támogatja a Kft. működését, és garanciát vállalnak a cég által használt bankhitelhez. A Kft. évente átlagosan további 120-150 millió forint üzemeltetési támogatást kap a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól is.
Tíz évvel ezelőtt több menetrend szerinti járat közlekedett a repülőtérről például Londonba is. Abban az időszakban a repülőtér éves forgalma meghaladta az évi 100 ezer utast. A jelenlegi forgalom ennek ötöde, charterek, magángépek és áruszállító járatok használják a repülőteret. A turistákat szállító charterek német nagyvárosokkal kötik Hévízt és a környező üdülőhelyeket.
A polgármester szerint az önkormányzatnak a jelenlegi forgalom, illetve támogatás mellett is hasznos a repülőtér működtetése, mert a Hévízen és környékén ennek köszönhetően keletkező turisztikai bevétel, illetve a hozzá kapcsolódó adó és kiegészítés többszörösen visszahozza a pénzt. Korábban Moszkvából is volt charter. Mint Papp Gábor elmondta, ennek támogatását azért állították le, mert a turisztikai szakemberekkel arra jutottak, hogy az állandó járat nélkül is produkálni tudják közel ugyanazt a forgalmat, ami a csúcs idején volt.
A repülőtér, illetve az üzemeltető cég közvetlenül is nyereséges működéséhez Papp Gábor szerint minimálisan 150-200 ezer utas kellene egy évben. Ezt szeretnék elérni azokkal a fejlesztésekkel, amiket a következő két évben akarnak megvalósítani. A fedezetet egy 2016-os kormányrendeletben vállalt 6,6 milliárdos támogatás biztosítaná. Ezt a pénz a Hévíz-Balaton Airport Kft. a repülőtér technikai, technológiai, illetve infrastrukturális fejlesztésére fordítaná. A támogatási szerződést néhány hónapon belül alá szeretnék írni, hogy elindíthassák és 2020-ra befejezhessék a fejlesztést.
A repülőtér mellett a munka érintené az egykori laktanya területét is. A tervek között szerepel a terminálépület bővítése, a jelenleg 2,5 kilométer hosszú futópálya félkilométeres meghosszabbítása. A külső területeken legalább egy részletes közműterv kialakításáig szeretnének eljutni, hogy az eddig is már meglévő külső érdeklődőket fogadni tudják.
A repülőtér személy- és áruszállító szolgáltatásaival a nyugat-magyarországi régió mellett a határ közeli szlovén területeket is ki szeretnék szolgálni. A térség turizmusának jobb működéséhez is mindenképp szükség van a reptér jobb működésére és menetrend szerinti járatok újraindítására.
A nemzetközi járatokkal olyan területeket szeretnének megcélozni, amelyek nagyobb utasforgalmat tudnak generálni, amelyekkel kifelé menő turizmus, illetve kiutazó forgalom is lenne – gondolnak például Frankfurtra, Londonra. Előrehaladott tárgyalások zajlanak Tel-Avivba, Szentpétervárra, Norvégiába menő járatokról is – mondta Papp Gábor.
Kép és szöveg Győrffy Árpád
Iratkozzon fel a Balatontipp.hu heti hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről!
Nagyon jó lenne, ha Svájcból is lennének repülőjáratok. Úgy mint Debrecenbe. Azoknak az embereknek akik a Dunántúlon laknak…pl. Wizz Air vagy Easyjet…