Tihany – KOGART galéria – Kínai kiállítással nyitnak a világra
– 2015.12.03.
A Kovács Gábor Művészeti Alapítvány egy tihanyi kiállítással indította el azt a nagyszabású nemzetközi programot, amivel a magyar művészetet szeretnék megismertetni, népszerűsíteni itthon és a határokon kívül is.
Erről Fertőszögi Péter művészettörténész, az alapítvány kuratóriumi elnöke beszélt a hétvégén a KOGART Tihany galéria új kiállításának megnyitóján. A tárlatot két kínai művész, Jin Shisheng fotós és Tan Huamu festőművész anyagaiból állítottak össze.
Mint Fertőszögi Péter elmondta, nagyon fontos irányváltása az alapítványnak, hogy mostantól kiemelt célnak tekintik a magyar művészet külföldre való eljuttatását. Első sorban Közép- és Délkelet-Európára, valamint a Távol-keletre gondolnak. Három éven át évente 13 kiállítást rendeznek a magyar állam támogatásával. A kiállítások közül négy továbbra is Tihanyban lesz, hármat más hazai nagyvárosokban, a többit Budapesten és külföldi városokban tartják.
Fertőszögi Péter a Kovács Gábor Alapítvány terveiről is beszélt
A tihanyi indítás után a következő jelentős lépésre a fővárosban kerül sor a napokban, amikor az alapítvány birtokba veszi a Várkert Bazár testőrpalotáját. Itt három év alatt egymásután nyolc nagyszabású kiállítást rendeznek, a sorozatot Koszta József életmű kiállításával kezdik. Utána Kazahsztánban mutatnak be egy nagy válogatást a magyar grafika történetéből, egy hétre rá pedig Pozsonyban rendeznek hasonló kiállítást Koloman Sokol, Szalay Lajos és Pablo Picasso munkáiból.
A tihanyi kiállítás nem csak az első lépése az új sorozatnak, hanem folytatása is egy korábban kezdett kínai kapcsolatnak. Tavaly két kiállítást rendeztek a Liu Haisu nevét viselő sanghaji múzeumban, aminek folytatásaként került most a két művész anyaga Tihanyba. Mint elmondta, két olyan művész munkáiból válogattak, akik nagyon erős nyugat-európai kulturális befolyás alatt álltak, így egy rendkívül sajátos keverékét adják a kínai gondolkodásnak és nyugat-európai kulturális hatásoknak.
A kínai sajtó is jelentős létszámmal képviseltette magát a kiállítás megnyitóján
Guo Xiaoguang, a Kínai Népköztársaság budapesti nagykövetségének kulturális tanácsosa köszöntőjében örömmel nyugtázta a két ország élénk kulturális kapcsolatait. Munkácsy Mihály képe Kínában, kínai múzeumok kiállítása Budapesten és most Tihanyban is – sorolta a példákat. Külön is köszönetet mondott Kovács Gábornak azért, hogy alapítványával aktívan részt vesz ezekben az ügyekben. Egymás kultúrájának megismerésén túl azért is fontosak az ilyen művészeti rendezvények, mert az élet más területen is elősegíthetik a két ország közötti együttműködést – vélte Guo Xiaoguang.
Guo Xiaoguang szerint a kulturális programok az élet más területein is segítik az együttműködést
A most nyílt tárlat anyagát és az alkotókat a kiállítás kínai kurátora, Wang Xin Sarah, a Sanghaji Liu Haisu múzeum kutatási osztályának helyettes igazgatója mutatta be (jobbról) – mellette Szalay Ágnes, a kiállítás magyar kurátora, egyben a megnyitó tolmácsa
Mint Wang Xin Sarah elmondta, Jin Shisheng Sanghajban élt, ahol építészetet tanult a Tongji Egyetemen. Érdeklődése már korán a fényképészet felé fordult, ezért társaival folyóiratot alapított, amely az ifjú fotográfusuk és szerkesztők fórumaként sokat tett a kínai fotóművészetnek a festőiségtől a modernizmus felé haladó fejlődés elősegítéséért. Nyolc évet töltött Németországban, mielőtt visszatért alma materébe, ahol Jin Jingchang néven tanított, és a kínai várostervezés egyik megalapítójává vált. Élete végéig e két arcát mutatta: az ismert professzort és az amatőr fotográfust.
Jin Shisheng – Broadway Mansion Hotel – 1935
Jin Shisheng – Liberation 2. – 1949
A Kantonban született Tan Huamu Japánban tanult, hatással volt rá a nyugati modernizmus és a japán olajfestészet, főként a vázlatos jelenetek megfestésében bizonyult tehetségesnek. Később a japán megszállás elől Makaóba menekült, majd a háború után Kantonba ment tanítani a festőiskolába, az új Kína ígéretétől lelkesedve. Ezután nem sokkal kikerült a figyelem középpontjából, és haláláig nem is bukkant elő.
Tan Huamu – Folyópart
Tan Huamu – Szolgálatban
Tan Huamu és Jin Shisheng egymásról mit sem tudva ugyanazt az életet és ugyanazokat az embereket ábrázolták a maguk eszközeivel, ugyanabban a történelmi időszakban járultak hozzá egy új társadalomkép és művészeti stílus kialakulásához – mondta Wang Xin Sarah.
Burján Gabriella hegedűművész és Horváth Dávid gitárművész a megnyitón Pat Metheny és Francisco Tárrega egy-egy darabját játszotta
A megnyitón részt vett Kovács Gábor, a tihanyi galériát is létrehozó, működtető Kovács Gábor Alapítvány alapítója. Arról kérdeztük, az eddigi működés mennyire igazolta vissza céljaikat, mennyire eredményes tihanyi kiállítóházuk.
– Már néhány évvel ezelőtt egyértelműen kiderült számunkra, hogy a budapesti művészeti piac nagyon sok szereplőssé vált, miközben vidéken hiányoznak a megfelelő kiállítóhelyek. Azt gondoltuk akkor, hogy Tihany ragyogó helyszín lenne, és elképzelésünkben nem is csalódtunk. Sikerült gyönyörűen felújítani ezt az épületet, ami egyaránt méltóan reprezentálja a művészetet és a KOGART-ot is. Nagyon jó kiállításokat tudtunk csinálni. Az évi négy tárlatunkon egyre több látogatónk van, egyre többen fedezik fel, hogy itt van egy KOGART-ház. Nagyon örülünk ennek, mert úgy gondoljuk, hogy azok a Tihanyban, vagy a környéken nyaralók, akik felfedeznek itt bennünket, biztosan gazdagabban mennek el Tihanyból. Talán a legfontosabb, hogy a nyári melegben is megfelelő körülmények között meg lehet nézni ezeket a kiállításokat. Itt az apátság tövében le lehet ülni, kicsit befelé figyelve el fel lehet tenni az élet legalapvetőbb kérdéseit. Ha eljutunk eddig, ha hallgatunk a belső hangra, ami a választ is megadja, akkor biztos, hogy megérte Tihanyba kirándulni.
Nagyon boldog vagyok, hogy Tihanyban jelen lehetünk, és azt remélem, hogy sokáig lesz erre lehetőségünk – mondta Kovács Gábor.
Kovács Gábor (balról) és Guo Xiaoguang a megnyitó utáni beszélgetésen
A tavasszal adtunk hírt arról, hogy a tihanyi KOGART-házban ingyenessé tették a látogatást a diákok számára. Fertőszögi Péter kuratóriumi elnököt a megnyitó után arról kérdeztük, milyen eredménye volt eddig a döntésnek.
– Úgy gondoltuk, hogy minden lehetőséget meg kell teremteni ahhoz, hogy a legfiatalabb generáció múzeumba jöjjön. A lehetőség megteremtése az olyan korlátok eltörlését is jelenti, mint az anyagi dolgok. Azt szeretnénk, ha egy tanár idejön a diákjaival, vagy egy család a gyerekeivel, akkor ne azt kelljen mérlegelnie, hogy telik-e a pénzből a múzeumlátogatásra. Az ingyenességgel ösztönözni szeretnénk őket, hogy hozzák a gyereket. Mert ha a gyerekek nem néznek képzőművészeti tárlatokat, akkor nem lesz felnőtt közönsége sem a kiállításoknak. Az eltelt hónapok igazolták a döntésünket, mert több ezres fejlődés volt a látogatószámban.
Egy látogató a megnyitón Tan Huamu egyik akvarellje előtt
Fertőszögi Pétertől megtudtuk azt is, hogy a galéria következő kiállítását Dante műveihez készült illusztrációkból állítják össze Borsos Miklós, Bencsik János és mások alkotásaiból. Fertőszögi Péter abban bízik, hogy a környék iskoláiból sok diákot elhoznak majd erre a kiállításra.
A tavaszi szezonban a realista olasz festészet egyik legnagyobb alakja, a ma már világhírű olasz képzőművész, Matteo Massagrande mutatkozik be egyéni kiállításával.
A nyári nagykiállítás még tervezés alatt áll, de annyit már el lehet mondani, hogy egy nagy monografikus anyag lesz a klasszikus magyar művészettörténet egyik jelentős alakjával, a korábbi Vaszary, illetve Munkácsy-tárlathoz hasonló szinten – tudtuk meg Fertőszögi Pétertől.
Kép és szöveg Győrffy Árpád
A kiállítás január végéig látogatható. A KOGART Tihany galériáról itt olvashatnak bővebb információkat oldalunkon.
Ide kattintva feliratkozhat heti hírlevelünkre, ha értesülni akar új cikkeinkről