2014. március 21-én délelőtt több százan búcsúztatták szomorúan a Balaton legendás hajóját, az utolsó aktív éveiben Balaton néven ismert Beloianniszt a Sió-csatorna partján. Az egyik néző úgy fogalmazott, hogy a Beloiannisz távozásával a balatoni hajózásban lezárultak a 70-es évek.
A 44 méter hosszú, 7,3 méter széles, eredetileg 650 főt befogadó Beloiannisz motorost 1951-ben a Balatonfüredi Hajógyárban építették, 1952-ben kezdte meg a szolgálatot a Balatonon Magyarország legnagyobb tavi hajójaként. A nevét egy görög kommunista partizánvezérről Nikosz Beloianniszról kapta – az ugyanilyen nevű Fejér megyei községhez hasonlóan. Az első hajógépészétől, Pordán Józseftől tudjuk, hogy az 1950-es évek elején külföldi kormányzati illetve pártvendégek reprezentatív fogadásaihoz használták és az aligai, földvári pártüdülők vendégeit hordozták.
A stabilitási gondok miatt először csak az aljában elhelyezett súllyal, később 1969-ben a fedélzet átalakításával tették biztonságosabbá. A hajót eredetileg egy 400 lóerős dízelmotor hajtotta, amivel 23 kilométeres sebességgel tudott közlekedni. Az 1960-as évektől sokak kedvence lett az esti zenés, diszkós sétahajó programjaival. Az akkori magyar könnyűzenei élet nagyon sok népszerű előadója lépett fel rajta nyaranta.

A Beloiannisz a tihanyi mólónál 1967-ben, még a nagy átalakítás előtt – Fortepan.hu – Pálinkás Zsolt
A rendszerváltáskor átnevezték Balatonra, így működött a 2003-as szezon végéig, amikor kiselejtezték, és a Balatoni Hajózási Zrt. területén a parthoz kötve tárolták. Már üzemképtelen állapotban kapta vissza az eredeti nevét nyolc évvel ezelőtt, de a Balaton feliratokat nem módosították.

Az egykori Beloiannisz Balaton motorosként Füred és Tihany között az utolsó szezonjában, 2003-ban – Fotó: Győrffy Árpád

A Balaton motoros úttörővel és kisdobossal a fedélzetén 2003-ban – Fotó: Győrffy Árpád
Az utolsó út
A tetejétől megfosztott Beloiannisz-Balaton motorost 2014. március 21-én délelőtt zsilipelték át a Balaton és a Sió-csatorna között, és az Izsó vontató hajó segítségével elindították a Duna felé, hogy a fővárosba vigyék. A felújítás után lehorgonyozva étteremként vagy múzeumként fog tovább szolgálni.
A Sió-csatorna 3-4 méteres mélységű volt. A Beloianniszt farral vontatták a mederben csúszó lánccal, hogy az első horgonnyal könnyebben megállíthassák probléma esetén.

A felső zsilipkapu nyitására várakozó Beloiannisz, aminek a nagy út előtt lebontották a felső emeletét, hogy elférjen a hidak alatt – Fotó: Győrffy Árpád

A zsilipeléssel az alsó zsilipkapu két oldalán látható szintkülönbséget kellett megszüntetni – Fotó: Győrffy Árpád

A búcsúztatásra eljött a siófoki Pordán József is, aki 1952-56 között a Beloiannisz első gépésze volt – Fotó: Győrffy Árpád

Amikor a zsilipcsatorna vízét a Balaton szintjére emelték, kinyitották a felső kaput a Beloiannisz előtt – Fotó: Győrffy Árpád

Először az Izsó vontatóhajó úszott be, majd a partról drótkötelekkel csörlőzve bevontatták a tatjával a haladási irányba álló Beloianniszt – Fotó: Győrffy Árpád

Az alsó zsilipkapuról figyelő nézők, operatőrök, vízügyi és hajózási vezetők – Fotó: Győrffy Árpád

A Beloiannisz után lassan becsukódott a felső zsilipkapu. A kapu záródása alatt egy közeli hajó kürtjének hangja búcsúztatta a “Belót” – Fotó: Győrffy Árpád

Sok gyerek is eljöhetett az iskolából a rendkívüli eseményre – Fotó: Győrffy Árpád

A felső kapu lezárása után megkezdték a víz kieresztését a zsilipcsatornából a falaiban kialakított nagyon bő járatokon – Fotó: Győrffy Árpád

Egyre lejjebb került a hajó a csatornában – Fotó: Győrffy Árpád

Amikor a hajó teteje egy szintbe került a parttal, akkor kerül egy szintbe a zsilipcsatorna és a Sió-csatorna vize is – Fotó: Győrffy Árpád

Az alsó kapu kinyitása után az Izsó elindult a Beloiannisszal – Fotó: Győrffy Árpád

A hajó előre álló tatja már a csatorna vízét szeli – Fotó: Győrffy Árpád

Az utolsó útra induló hajókat virággal szokták feldíszíteni – A leúsztatást telefonnal, adó-vevővel egyeztető dolgozók – Fotó: Győrffy Árpád

A Beloiannisz orra is elhagyta a zsilipet – Fotó: Győrffy Árpád

A Baross-hídról is sokan követték szomorúan a Beloiannisz elúszását – Fotó: Győrffy Árpád
Ha érdekesnek találta az írásomat, segítsen azzal, hogy megosztja, ajánlja ismerőseinek is!
Iratkozzon fel a balatontipp.hu hírlevelére, hogy ne maradjon le semmiről! A feliratkozással hozzájárul adatainak a hírlevél küldéséhez szükséges kezeléséhez.(Adatvédelmi szabályzatunkat és tájékoztatónkat itt olvashatja)