Paulikovics Pál gitárművész az idén is megrendezi Balatonakaliban BBBÜ gitártábort. A kurzus résztvevői a közös munka mellett nyilvános koncerteket is adnak a község két templomában és a templomok közötti téren.
Az ingyenesen látogatható koncertek időpontjai és fellépői
Július 30., szombat 20:15 – Evangélikus templom
Paulikovics Pál (gitár)
Július 31., vasárnap 20:15 – Katolikus templom
Kadocsa Máris (gitár), J. Molnár Boglárka, Dombi Rajmond (hegedű), Juhász Viktor (cselló)
Augusztus 4., csütörtök 20:15 – Templom tér
A BBBü résztvevőinek koncertje
Augusztus 6., szombat 20:15 – Evangélikus templom
Zárókoncert – S.W.A.T. gitáregyüttes
♦
Paulikovics Pál a BBBü kurzusról így beszélt kérdésünkre az egyik 2015-ös koncert után.
Találkozunk egymással, beszélgetünk fontos témákról, amelyek minket érdekelnek. Ezek elsősorban zenei témák, de ezt nagyon szélesen kellene érteni, hisz abba, ami a zenéről szól, minden beletartozik, az élet és a művészet nagy kérdései egyaránt. Persze, beszélünk technikai kérdésekről is, hisz ezek alapvető elemei minden művészeti alkotásnak, de ez is csak egyik a témák közül.
A Trio di Trieste zongoristája mondta egyszer: A munka rendet teremt, a rend teremti a szabadságot, és a szabadság teremti a művészetet. Ezeket a lépéseket be kell tartani mindig, így nekünk is. Ugyanakkor nem baj, ha kicsit előbbre is látunk, mint a következő lépés.
Mindig vannak témakörök, úgymond a vitaindító témák, amiket körbe járunk, de nagyon sokszor máshová kalandozunk. Az idén próbáltunk a pontos hallásról beszélni. Annyira visszafejlődött az audiokultúránk, mert minden vizualitás, hogy elfelejtjük, hogyan működik a hallásunk. Úgy tűnik, a körülöttünk lévő társadalom azt is elfelejti, hogy egy zenei alkotás, egy megszólaló zenemű látvány, dramaturgia, vagy forgatókönyv nélkül, önmagában kifejezhet valamit.
Hogy értsük a zenét, alapvető, hogy az ember tanuljon meg pontosan hallani. Amihez mi itt nagyon sokféle hallásgyakorlatot csinálunk. Például vakon teszteltünk gitárokat. Teljesen szubjektív, kinek, melyik hangszer tetszik jobban. Nagyon meglepő eredmények lettek. Tizenegy hangszert neveztünk, volt egy-két csalódás és pozitív meglepetés is. A tíz vakon tesztelő személy meglepő módon hasonlóan hallotta a hangszereket, az átlaguk közel azonosan alakult.
Előadás volt arról is, hogy milyen médiákon és hogyan hallgatunk zenét. Hiszen nagyon fontos kérdés, hogy a technika, a médiák technikai megvalósítása beleszól-e az interpretációba, vagy sem. A laikusok – ideértve ebben a helyzetben a zenészeket is -, azt gondolják, hogy eljátszunk valamit és az szól. Erről sajnos szó sincs. Egy hangmérnök kolléga ütköztetett zenéket egymással, és megdöbbentő eltéréseket tapasztalhattunk. Ugyanaz a felvétel különbözőképpen, különböző technikákkal feldolgozva, masterolva egészen más kifejezést kap. Tehát, ha úgy tetszik, az interpretációnak szerves része. Ez nagyon sok alapvető kérdést vet fel. Élő zene, konzerv zene, a konzerv zene vissza tudja-e adni az élő zenének a minőségét? Parázs viták voltak.
Paulikovics Pál akkor elmondta azt is, hogy mindenkit szívesen látnak a kurzuson. A 2015-ös résztvevők között egyaránt voltak végzett zenészek, még tanulók, gitárosok és más hangszeren játszók, vagy rokon területtel foglalkozók.
– Mindenkit szívesen látunk, legyen laikus, amatőr, ha szeret beszélgetni a Balaton-parton egy pohár bor mellett, és élvezi a beszélgetéseket ilyen témákról – mondta a BBBü szervezője, házigazdája, Paulikovics Pál gitárművész.
A beszélgetésünk után talán már könnyebben érthető, hogy minek is a rövidítése a tábor címét adó BBBü. A négy betű bővebb jelentése: Baráti beszélgetések borozgatás ürügyén.
Győrffy Árpád
Itt is feliratkozhat a hírlevelünkre