Igazi csemegét kínál a tihanyi Kogart galéria hétvégén nyílt Csernus aktjai című kiállítása. A tíz évvel ezelőtt, nyolcvan éves korában Párizsban elhunyt Csernus Tibor festőművész képeiből nyílt egy olyan egyedi válogatás, aminek darabjai többségében eddig mindenki előtt rejtve voltak.
A Kovács Gábor Művészeti Alapítvány mindig is elkötelezett volt Csernus Tibor életműve iránt, hangsúlyozta a szombati megnyitón köszöntőt mondó Fertőszögi Péter művészettörténész, az alapítvány kuratóriumi elnöke. Beszédében felelevenítette a 2005-ös párizsi találkozásaikat a művésszel, akit Kovács Gáborral, majd Tóth Tamással, a kuratórium korábbi vezetőjével Csernus tervezett magyarországi kiállítása kapcsán látogattak meg. A 2006-os budapesti kiállítás volt az a pont, amikor az alapítvány letette a voksát a 20. század egyik legjelentősebb festőjének életműve mellett. A művész 2007-es halála után félő volt, hogy széthullik az az életmű, amit Csernus 1964 óta Párizsban létrehozott. Szerencsére nem így alakult, 2009-ben hazahozhatták a 950 műből álló anyagot, ami az életmű minden ágát felöleli. Egyben hazakerült Csernus montmartrei műtermének berendezése is, ami jelenleg a Várkert Bazárban látható.
Az anyag gazdasága igazán csak akkor derült ki, amikor már itthon végignézhették.
Gyakorlatilag többségében ismeretlenek voltak korábban azok az aktok is, amiket most Tihanyban kiállítanak. A válogatásban az egészen kiérlelt művek mellett megtalálhatók a teljesen kezdeti állapotban lévők is. Így Fertőszögi szerint az anyag arra is lehetőséget ad, hogy a nézők megismerjék, hogyan zajlott Csernusnál az alkotói folyamat.
A tárlatot Takáts Márton festő- és grafikusművész, Csernus barátja, tisztelője és tanítványa nyitotta meg. Mint mondta, Csernus volt annak a három művésznek az egyike, aki miatt a rézkarcot ecsetre cserélte. Takáts Márton párizsi találkozásaik során arra jutott, hogy Csernust nem annyira az érdekelte, amit megfest, hanem hogy ezt hogyan csinálja. Szerinte Csernus festőként egyfajta nyelvész volt, mintha egész életében azt kutatta volna, hogy a figuralitáshoz kötődő művészként hogyan tud a lehető legkorszerűbb módon megfogalmazni valamit. Csernus minden művében azt az izgalmat, feszültséget érzi, hogyan lehetne ezt a dolgot még megfesteni – mondta Takáts Márton, aki úgy látta, ez áll a Tihanyban kiállított aktok többségére is.
A megnyitón Gera Gábor harmonikaművész varázsolt párizsi hangulatot zenéjével.
A képeket részletesen Kosinsky Richárd művészettörténész, a kiállítás kurátora mutatta be az érdeklődőknek a megnyitó után tartott tárlatvezetésen – a vezető képen.
Az alábbiakban néhány a helyszínen készített reprodukcióval szeretnék kis ízelítőt adni az anyagból. Sajnos a üveggel fedett képek nem igazán sikerültek a tükröződések miatt. Talán azért így is valamit visszaadnak belőlük. Természetesen az igazi élőben.
További információ a galéria honlapján.
Kép és szöveg Győrffy Árpád
Itt is feliratkozhat a heti hírlevelünkre