Az idei szezon a megszokottnál kicsit lassabban indult Gyenesdiáson a Diási Játékstrandon zajló fejlesztési munkák miatt, a további része azonban annál jobban alakult, derült ki a helyi szakemberek összegzéséből.
Mint Kovács Judit, a gyenesdiási Tourinform iroda vezetője elmondta, a vendégek nagyon pozitívan fogadták a strandon elvégzett fejlesztéseket, a keleti oldalon rendbe tett pázsitot, az új napozóstégeket, játszótéri elemeket, napvitorlákat, a sétányok lekövezését, a gyerekkuckót, a felújított, bővített sportpályákat. A főszezonban zajló strandi animációs programok közül az idén is a gyerekeknek szóló mini diszkók és az ugyancsak naponta zajló vízi aerobic programok voltak a legsikeresebbek.
A település turisztikai szolgáltatóit a mintegy százfős tagsággal rendelkező Gyenesdiási Turisztikai Egyesület fogja össze. A tagságát jelentős részben szálláshelyek, vendéglátóegységek, programokat biztosító helyek adják. Vannak közöttük olyan vállalkozások is, amik nem közvetlenül a turizmusban dolgoznak, de fontosnak látják, a szervezet működését, és ezért ők is szerepet vállalnak benne.
A régióban talán egyedüliként a hét minden napjára kínálnak garantált programot tavasztól őszig a vendégeknek az egyesület koordinálásában. A kalandpark, a kerámiaház korongozási lehetőségei, a Természet Háza Látogatóközpont ökoműhelye, vezetett túrák kínálkoznak több más mellett a Gyenesdiáson üdülőknek.
Az idei szezon újdonsága volt a Gasztro Kártya bevezetése, amivel az egyesületben tagsággal rendelkező helyi vendéglátóhelyek felé szeretnék irányítani a faluban megszállókat. Az ingyenes kártya alapján az érintett vendéglátóhelyek a tagoknál megszálló vendégek számára 10 százalék kedvezményt biztosítanak az a’la carte fogyasztásból. A kártya érdekessége, hogy maguk a tagok is kedvezményt kapnak rá. Ezzel akarják ösztönözni, hogy ők is megismerjék a helyi vendéglátóhelyeket, és ajánlják a vendégeiknek.
A szezonról konkrét forgalmi adatok még nincsenek, de Kovács Judit szerint a szállásadók, a vendéglátóegységek és a programok működtetői is pozitívan nyilatkoznak az eredményekről.
Nagyon jó volt a rendezvények fogadtatása is. A hagyományos önkormányzati, települési programok mellett újdonság volt a Korzó estek indulása augusztus elején. Nagyon sikeres volt az idén már második alkalommal rendezett Mercedes Jamboree is, ahová 15 országból 150 autó érkezett 300 résztvevővel. Ők többnyire nem csak a négy napos programra, hanem egy hétre, tíz napra érkeztek. Bejárták a környéket, és viszik a jó hírét, mert jól sikerült a szervezés. De ugyanígy említhető a sikeres új kezdeményezések között a Los An Gyenes fesztivál is – mondta a Tourinform vezetője.
Kovács Judit szerint továbbra is nagy kihívás a tavasz és az ősz kínálatának fejlesztése. A szeptemberi vendégek teljesen mások, mint akik a főszezonban jönnek. Amíg nyáron sok a kisgyermekes család és a vendégek kétharmada magyar, ősszel szinte már csak külföldiek vannak, akik bicikliznek és más aktív programokat keresnek, a strandolás helyett fel akarják fedezni a vidéket, fontos számukra a gasztronómiai a kulturális kínálat is. Minimum egy hétre, de inkább hosszabb időkre érkeznek.
A Tourinform iroda napi kommunikációjából és a minden évben elvégzett vendégelégedettségi felmérésből az derül ki, hogy az idén a nyári vendégek közül is többen hosszabb időre érkeztek. Kovács Judit szerint nagyon örömteli, hogy ismét emelkedik a németek száma, s ha kis számban is, de megjelentek például a svájciak is. A hazai vendégek elsősorban Budapestről és a Nyugat-Dunántúlról érkeznek Gyenesdiásra.
A Tourinform irodában zajló közvetlen, illetve telefonos, emailes kapcsolat mellett a kommunikáció fontos terepe a falut és szolgáltatásai bemutató weboldaluk, amit igyekeznek naprakészen tartani. Minden fontos információt három nyelven töltenek fel rá. Az ősz folyamán meg akarják újítani az oldalt, megjelenésében és tartalmában is modernizálni szeretnék.
Az egyesület alapvetően nem tekinti feladatának rendezvények szervezését, ezeknek inkább csak a koordinációjába kapcsolódik be, és jelentős részben az egyesület végzi a rendezvények marketingjét. De vannak kivételek is, így közvetlenül az egyesület koordinációjában zajlik az őszi Gyenesi Íz-lelő nevű gasztronómiai program a vendéglátósok összefogásával. A vendégeket több helyi, de más-más hangulatú és kínálatú vendéglátóhely várja ilyenkor különleges menüvel. Egy jeggyel 2 étterem kínálatát ízlelhetik meg az érdeklődők. A helyszínek között lovaskocsi szállítja a vendégeket.
Az egyesület saját rendezvénye az Adventi Gesztenyesütés és Karácsonyi Vásár. A nagy hagyományú program alapvető célja a csapat összekovácsolása, persze a település lakóinak és a távolabbról érkezőknek is szól az egyre népszerűbb rendezvény, aminek szervezésében, lebonyolításában egy-egy évben 40-50 ember vesz részt.
Gyenesdiási idegenforgalom meghatározó szolgáltatása a két településen működő két strand. Samu Zoltán, a gyenesdiási strandok vezetője elmondta, hogy a Diási Játékstrand tavasszal zajlott fejlesztése után jól halad a gyenesi Lidó strand korszerűsítése. Az országos pályázati keretből 30 millió forint támogatást kaptak a munkához. A bejárati épület falai már állnak. Rövidesen kezdődik a közművek rekonstrukciója és a strand két része közötti híd újjáépítése. A strandon a tavasszal is folytatják a munkát. Saját erőből bővítik a vizesblokkokat, kerítést építenek, füvesítenek.
A Lidó strandon az idén is 35 ezer fizetővendég fordult meg a korábbi évhez hasonlóan. A Diási Játékstrandon a kicsit későbbi kezdés ellenére is rendkívüli volt az idei forgalom.
A 140 ezer fizető vendég 38 százalékkal volt több, mint az előző szezonban. Azt gondolják, hogy a hatalmas népszerűségben nagy szerepe volt a fejlesztések sikerének.
Kép és szöveg Győrffy Árpád
Iratkozzon fel a heti hírlevelünkre, hogy ne maradjon le semmiről!