Ha hinni lehet az ígéreteknek, mégsem egyes, új tulajdonosi csoportokhoz került nagyobb szállodáknál kezdik a szállás fejlesztési támogatások osztását a Balatonnál, derült ki a Balaton Fejlesztési Tanács (BFT) legutóbbi ülésén.
A szálláshely fejlesztések vissza nem térítendő közpénzekből való támogatása eredetileg nem is szerepelt a tervek között ebben a ciklusban. Így amikor a közelmúltban bejelentették, hogy 11 milliárd forintot szánnak erre a célra, logikusnak tűnt, hogy nem csak a forrás, a konkrét cél is megvan a tervhez. A BFT február 10-ei ülésén elhangzottak azonban azt jelzik, hogy mégsem lettek előre leosztva a pénzek.
Dr. Gajda Tibor, a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) stratégiai és turisztikai fejlesztési ügyekben illetékes vezérigazgató-helyettese beszélt arról a ülésén, hogy várhatóan április végén bocsátják társadalmi vitára azt a felhívást, aminek keretében a balatoni szálláshelyek pályázatokat tudnak benyújtani. Az eddig megszokott szállodafejlesztési pályázatokhoz képest annyiban más lesz a konstrukció, hogy az első fordulóban valamennyi fejlesztéssel érintett szálláshely üzemeltető jelentkezik náluk. Személyes egyeztetésen megbeszélnék, hogy az MTÜ szerint a tervek közül melyikkel lenne célszerű pályázni, melyik terv az, amit az adott településen, az adott kapacitások függvényében hasznosnak tartanának.
Mint Gajda Tibor elmondta, ugyanígy zajlik a folyamat a strandfejlesztéseknél is, ahol a következő két-három hétben az MTÜ munkatársai megkeresnek valamennyi fenntartót. A fenntartók által ismertetett fejlesztési igények közül kiválasztják azokat, amelyiket valóban megalapozottnak, költséghatékonynak és a turizmus céljait szolgálónak tekinthetők. Majd ezekhez egy könnyített pályázati eljárásban tudnak a strandok nagyon gyorsan támogatáshoz jutni. Ugyanez várható a szálláshely fejlesztésnél is, ahol a bíráló már az előkészítés időszakában találkozik a tervekkel.
A kiírás szakmai egyeztetése még zajlik, de az idei éveben nagy valószínűséggel a kisebb szálláshelyek pályázatait szeretnék támogatni. Ami azt jelenti, hogy regionális támogatási térkép alapján, vagy de minimis alapján akár még magasabb támogatás intenzitással tudnának kisebb szálláshelyek számára forrást biztosítani. A támogatást alapvetően komfort javító, család barát megközelítést, vagy szolgáltatás bővítő fejlesztésekre akarják nyújtani. A támogatásokkal ösztönözni szeretnék, hogy a balatoni termékek összekapcsolásra kerüljenek. Szeretnék, ha a balatoni turizmus szereplői elkezdenék egymás érdekeit is figyelembe venni – mondta többek között a vezérigazgató-helyettes.
Gajda Tibortól megkérdeztem, hogyan kell érteni azt a korábbi bejelentésüket, ami szerint szálláshely-fejlesztési pályázatok célja, hogy 5 éven belül az ország valamennyi szálláshelye egy kategóriát előrelépjen. Mivel évekkel ezelőtt eltörölték a szálláshelyek osztályba sorolásáról szóló jogszabályt, nem igazán érthető, milyen kategóriaváltásra gondolnak.
A vezérigazható-helyettes elmondta, hogy a kategória váltás alatt nem a hagyományos értelemben vett “csillagok” számának a növelését értik, hanem az általában vett minőségi ugrást. A cél, hogy mindenki magához mérten lépjen egy minőségi fokozattal feljebb. Örülnek, ha ez formálisan is csillag- vagy kategóriaváltást jelent, de ez konkrétan nem feltétel. A fontos, hogy jobb szolgáltatást nyújtsanak a szálláshelyek a fejlesztés után.
Lesz pénz balatoni marketingre
Gajda Tibor beszélt arról is, hogy a korábban a TDM szervezeteknek szánt pénz nem veszett el, csak átalakul. Jelenleg zajlik az irányító hatósággal egy új pályázati felhívás szövegezése. A tervek szerint áprilisban jelenik meg négymilliárd forintos keretösszeggel. A pénzre csak a kiemelt turisztikai fejlesztési térségek pályázhatnak, amik közül eddig a “Balaton turisztikai térség”, illetve a “Sopron-Fertő” turisztikai térség” lehatárolása történt meg, rövidesen várható a tokaji térség hivatalos lehatárolása is. Gajda Tibor szerint a balatoni turisztikai térség marketing tevékenységére mintegy 6-800 millió forint várható.
A pályázatoknál kötelezően konzorciumi tag lesz az MTÜ és a Balatoni Turisztikai Fejlesztő Nonprofit Zrt. (BTF NZrt.), de számítanak valamennyi olyan települési önkormányzatra, kamarára, ami balatoni szinten partner lehet a Balaton-márka építésében, rendezvények koordinációjában, termékcsomagok kialakításában.
Semmi olyan aktivitás nincs eltiltva, ami korábbi TDM-es tartalom alapján megvalósítható lett volna. A struktúrát gondolják kicsit másképp. Azt gondolják, hogy a helyi, településszintű márkázási tevékenység a települési önkormányzatok feladata és finanszírozási feladata is. A Balatonnal és a Balaton termékkel kapcsolatos márkázási és marketing feladatok ebből a forrásból meg tudnak valósulni.
Ez nem jelenti azt, hogy nem lesznek lokális programok, amiket érdemesnek tartanának a támogatásokra. Pusztán ezek összhangját kell tudni biztosítani. Meg kell tudni mondani a balatoni érintetteknek, hogy melyik rendezvényt tekintik nemzetközi hatókörűnek, ami külföldi turisták vonzására is alkalmas, melyet tekintenek országos szintű rendezvénynek, ami az ország bármely pontjáról turisták vonzására alkalmas és melyeket gondolják lokális szintű rendezvényeknek, amelyek elsősorban a helyi kulturális és rekreációs célú igények kielégítését szolgálják – fogalmazott Gajda Tibor.
A vezérigazgató-helyettes szerint esély van arra is, hogy még az idén ősszel megindulhat a kempingfejlesztési program is.
Ha így is lesz, még csak a projektek előkészítéséről lehet szó, támogatásra csak 2018-tól lehet számítani.
Kép és szöveg Győrffy Árpád
Itt is feliratkozhat a hírlevelünkre